Jaký vybrat program?

Přiobjednejte si

Jaký vybrat program?

Přiobjednejte si

Špatná nálada? Zažeňte únavu a chmury jídlem

29. 10. 2021

S příchodem podzimu se nejen naše nálada, ale i způsob, jakým se stravujeme a trávíme volný čas, výrazně mění. Zkracující se dny, chladné počasí, zvyšující se únava a tzv. podzimní chmury mají velký vliv na to, jaké potraviny a způsob jejich přípravy volíme.

Zjistit více

 

S příchodem podzimu se nejen naše nálada, ale i způsob, jakým se stravujeme a trávíme volný čas, výrazně mění. Zkracující se dny, chladné počasí, zvyšující se únava a tzv. podzimní chmury mají velký vliv na to, jaké potraviny a způsob jejich přípravy volíme.

Jíst duhu

V tomto ročním období se většinou potýkáme s podzimním sychravým počasím a dostává se nám méně sluníčka, a proto bychom měli zařadit do našeho jídelníčku potraviny, které podpoří náš imunitní systém a uchrání nás před nepříjemným nachlazením.

Jedním z možných způsobů je “jíst duhu” neboli pestrobarevné druhy ovoce a zeleniny každý den, kdy různé barvy dodají našemu tělu specifické živiny, minerální látky, vitaminy, antioxidanty a fytochemické látky přispívající našemu zdraví. Kromě pestrosti barev bychom měli upřednostňovat i sezónní plodiny pro jejich vysoký obsah živin.

Pro mnohé z nás může být docela těžké zařadit do jídelníčku doporučených 5 kusů ovoce a zeleniny každý den, natož v různých barvách. Docela jednoduchým způsobem však můžeme docílit doporučené denní dávky v podobě čerstvých šťáv nebo smoothie, které budou zároveň fungovat jako skvělý nakopávač a vitaminová bomba. Pitný režim, jako v každém ročním období, je pro naše tělo velmi důležitý. V chladnějších měsících můžeme kromě vody zařadit i polévky a bylinné čaje, které přispějí k navození dobré nálady a s delším účinkem než jejich kofeinový náhradník,” radí nutriční specialistka Mgr. Kateřina Šimková ze Zdravého stravování.

“Chai” plný koření prohřeje a překvapí

Vždy, když se po příjemně dlouhých letních dnech setkáme s prvními plískanicemi, najednou nemáme chuť na lehký salát a ledový drink. Přirozeně máme chuť na teplé i pomalu a dlouho vařené jídlo a teplejší nápoje. Proto mnohem více vaříme polévky, ať už různé zeleninové krémy nebo dlouho tažené masové vývary.

K pocitu tepla tak můžeme výrazně přispět i zařazením potravin s termogenním účinkem, mezi které patří nejen zmiňované sezónní ovoce a kořenová zelenina, ale i maso, celozrnné potraviny, luštěniny i sušené ovoce a v neposlední řadě koření a bylinky,” dodává Šimková. Ať už se jedná o voňavé “vánoční” koření jako anýz, badyán, hřebíček, zázvor, kardamom, muškátový oříšek a nové koření, jejich použití je dalekosáhlejší než jen do sladkého pečení cukrovinek.

V moderní kuchyni se setkáváme s jejich kombinacemi v množství mezinárodních pokrmů jak masových, zeleninových, tak i v nápojích. U nás velice populární zázvorový čaj nejen zahřeje, ale pomáhá i při nachlazení. Zázvor vyniká protiparazitickými, protizánětlivými, antibakteriálními i antivirovými schopnostmi a umí na sebe škodlivé toxiny a zdárně je odvádět z těla. Méně známým teplým nápojem, který rozhodně stojí za vyzkoušení, je indický “masala chai.” Společně s černým čajem a mlékem se v něm snoubí pepř, skořice, kardamom a hřebíček.“ Na první pohled je to velice netradiční, ovšem lahodný nápoj vhodný nejen do podzimních upršených dní,” doporučuje Šimková.

Kurkuma pro lepší náladu

Jak všichni z vlastní zkušenosti víme, jídlo není jen důležitým hnacím motorem, ale musí nám přinášet potěšení a následně dobrou náladu. Ve stravování obecně je podstatné jíst pravidelně, pestře a vyváženě. Které potraviny však zvolit, abychom se cítili dobře a v náročném ročním období lépe, už nemusí být tak snadné. Za naši dobrou náladu, pocity štěstí a pohody zodpovídají především hormony serotonin a dopamin. Bohatými zdroji jsou složené sacharidy s dostatkem vlákniny, jako jsou ovesné vločky, celozrnné obiloviny a luštěniny.

Dále pak maso, ořechy a semínka (mandle, arašídy, slunečnice, sezam), jablka, švestky, červená řepa, listová zelenina, mléčné výrobky a z koření například oregano, rozmarýn a kurkuma. Kurkuma je známá především jako koření dodávající indickým pokrmům typickou výrazně žlutou barvu. Pěstuje se v jižní Asii, kdy Indie je jejím největším světovým producentem. U nás ji známe jako součást směsi koření kari, ale i ve formě doplňků výživy či v kosmetice. Jedná se o antioxidant, jehož aktivní látka kurkumin příznivě ovlivňuje tvorbu dopaminu a serotoninu, a tedy naši psychiku a duševní zdraví.

Toto koření zářivě šafránové barvy má vysoké koncentrace antioxidantů polyfenolů. Kurkuma tak zmírní zánět i bolest, posílí imunitní funkci jater, ale i napomůže k léčbě kožních problémů. Skvělým a netradičním jídlem může být dýňové kari s kokosovým mlékem a rýží, ve kterém to jen hraje a voní kombinací právě kurkumy, římského kmínu, chilli, skořicí, koriandrem a zázvorem,” uzavírá Kateřina Šimková ze Zdravého stravování.

People photo created by lookstudio - www.freepik.com

Nenechte si ujít nejdůležitější
novinky o Zdravém stravování

Nebojte se, váš email rozhodně nepřehltíme.
Obvykle zasíláme dvě nejdůležitější zprávy měsíčně.

Vaše data jsou v bezpečí. Přečtěte si více o našich zásadách ochrany osobních údajů.

 

Facebook Zdravého stravováníFacebook Zdravého stravování

+420 517 070 333Po-Čt:  8:00-17:00
Pá:       8:00-16:00
Ne:       12:00-19:00 (pouze dotazy ohledně rozvozu)

info@zdravestravovani.cz


Informace o naší krabičkové dietě


Copyright ©2023 Zdravé stravování s.r.o. | Design IMPnet, realizace Reperio