AKTUALITY

Zjednodušujeme systém výjimek

18.12.2019

U některých výjimek dochází od 6. 1. 2020 k malému zjednodušení.
číst dále »

V ROCE 2020 VAŘÍME OD 6.1.2020

03.12.2019

V novém roce vaříme od 6.1.2020. První jídlo vám tedy doručíme v neděli 5.1.2020 (trasy s ranním rozvozem 6.1.2020 ráno). Přes svátky (od 21.12.2019) je mimo i naše zákaznické centrum.
číst dále »

Program VEGAN: Chcete odlehčit jídelníček?

03.12.2019

Specifický a zcela odlišný od našich klasických programů. Nenajdete v něm maso a masné výrobky, mléko a mléčné produkty, vejce, ani med, želatinu a sádlo. Veškeré suroviny jsou tedy rostlinného původu.
číst dále »

další aktuality »

Právě se nacházíte: Úvodní strana / Blog

Sacharidy k večeři? Proč ne, ale na co si dát pozor?  

Sacharidy k večeři? Proč ne, ale na co si dát pozor? 26.02.2018
Co jsou sacharidy a proč jsou důležité, proč mají mnozí strach ze sacharidů navečer? Co je večer v pořádku a čemu se naopak vyhnout? V krabičkách Zdravého stravování se na večer sacharidů nebojíme. Dnes Vám vysvětlíme proč tomu tak je.


Co jsou sacharidy

Sacharidy jsou jednou ze základních živin lidské výživy. Představují pro tělo rychlý a dobře dostupný zdroj energie. Jejich energetická hodnota odpovídá 17 kJ (4 kcal). Všechny sacharidy ze stravy se v organismu přeměňují na základní cukr glukózu. Glukóza je pro některé buňky nezbytná - jde o buňky mozku a červené krvinky. Tyto tkáně potřebují přibližně 150 g glukózy za den. Pokud jí nemají dostatek, organismus si chybějící glukózu získává štěpením zásobního glykogenu.

 

Sacharidy na večer = tuk? NE!

Spousta lidí má strach z toho jíst sacharidy na večer. Bojí se, že po nich přiberou na hmotnosti. To ale není tak úplně pravda a jde o jeden z nejčastějších výživových mýtů současnosti. Ačkoliv by se mohlo zdát, že během spánku nespalujeme žádnou energii, je tomu právě naopak. Podle nedávné studie už víme, že se výdej energie během spánku mění a v průběhu 2. poloviny spánku (REM fáze) se výdej energie dokonce výrazně zvyšuje. Tento výdej energie může být dokonce i vyšší, než kdybychom přes den seděli na gauči.

 Pokud chceme hubnout, nezáleží ani tak na tom, jestli jíme sacharidy před spaním nebo ne. Jde o celkovou energetickou bilanci – při hubnutí bychom měli být v mírném kalorickém deficitu, naopak při nabírání hmotnosti a svalů v kalorickém nadbytku. Pokud zvolíme vhodné zdroje sacharidů, mohou nám být naopak velmi důležité!

Navíc, předchází-li našemu poslednímu jídlu trénink, je do jídla dokonce žádoucí sacharidy zařadit. To proto, aby se mohl obnovit svalový glykogen a svaly mohly regenerovat.


Jaké sacharidy je vhodné přijímat na večer?

Trocha lekce z fyziologie – po jídle s vyšším obsahem sacharidů se zvýší hladina krevního cukru. Dojde k uvolnění hormonu inzulinu, který transportuje krevní cukr do buněk. Buď do zásobního glykogenu nebo do tukové tkáně (pokud přijímáme příliš mnoho sacharidů). 

Našim cílem před spaním je udržet stabilní hladinu glykémie. Proto bychom měli jíst potraviny, které nevyvolávají prudkou produkci inzulinu. Jsou to hlavně sacharidy s nízkou až střední glykemickou náloží (např. zelenina, luštěniny, celozrnné přílohy, vařené brambory).

 Naopak před spaním se chceme vyhnout jednoduchým sacharidům (sladkosti, výrobky z bílé pšeničné mouky - pečivo, těstoviny), které stimulují prudkou produkci inzulinu. Jejich konzumace zvyšuje další chuť k jídlu a mohla by vést k horší kvalitě spánku a regeneraci.



Ilustrační obrázky: https://skinnymom.com



« zpět na seznam

Dnešní Menu

22. ledna 2020

snídaně Ananasová pomazánka, bageta
svačina (dopolední) Balkánská směs s tvarohem a kapií, toustíky
oběd Čerstvé těstoviny s kapustou, šunkou a karamelizovanou cibulkou
svačina (odpolední) Javorová ricotta s oříšky a borůvkovým pyré
večeře Roastbeef s vejcem a kaparovou majonézou, chléb

Celý jídelníček pro tento týden »

Objednejte si online

OBJEDNAT

Ukázka jídel

Zasílání novinek

Chcete být infomováni akcích a novinkách?
Abychom Vám mohli newsletter zasílat, potřebujeme
váš souhlas se zpracováním osobních údajů (zde
pouze e-mailová adresa). Souhlas udělíte vložením
e-mailu a kliknutím na tlačítko.
Všechny detaily i vaše práva zde.

Oblasti rozvozu jídla:

  • Beroun
  • Brno
  • Bruntál
  • Břeclav
  • Čáslav
  • Česká Třebová
  • České Budějovice
  • Domažlice
  • Frýdek Místek
  • Habartov
  • Hodonín
  • Hradec Králové
  • Cheb
  • Chodov
  • Jindřichův Hradec
  • Jihlava
  • Karlovy Vary
  • Karviná
  • Klatovy
  • Kolín
  • Kuřim
  • Kutná Hora
  • Kroměřiž
  • Kyjov
  • Liberec
  • Litomyšl
  • Luhačovice
  • Mariánské Lázně
  • Mladá Boleslav
  • Moravská Třebová
  • Napajedla
  • Náchod
  • Nové Město nad Metují
  • Olomouc
  • Otrokovice
  • Ostrava
  • Ostrov
  • Opava
  • Pardubice
  • Plzeň
  • Polička
  • Praha
  • Prostějov
  • Přerov
  • Rohatec
  • Rožnov pod Radhoštěm
  • Rychnov nad Kněžnou
  • Rýmařov
  • Sokolov
  • Strážnice
  • Svitavy
  • Šumperk
  • Tábor
  • Tachov
  • Třebíč
  • Turnov
  • Uherské Hradiště
  • Uherský Brod
  • Valašské Meziříčí
  • Velká nad Veličkou 
  • Velké Meziříčí
  • Veselí nad Moravou
  • Vsetín
  • Zábřeh
  • Zlín

©2013 Zdravé Stravování • Všechna práva vyhrazena • Všeobecné obchodní podmínkyŘešení sporůOsobní údaje

Vytvořeno studiem Up-net Multimedia