AKTUALITY

Ochutnejte naše polévky: zveme vás 27. 10. do Prahy

16.10.2018

Možná nevíte, že kromě krabiček vyrábíme i hotová jídla. Pokud to máte blízko, zastavte se za námi do Prahy na Náplavku - už po páté se tam bude konat největší polívkový festival.
číst dále »

Vánoční cukroví bez starostí

09.10.2018

Kolik času letos hodláte strávit přípravou na Vánoce? Dohnat všechny resty, uklidit, pořídit dárky, oběhat vánoční besídky a večírky a ještě napéct hromadu cukroví, které budete muset hned od ledna vypotit v posilovně.
číst dále »

Zveme vás v sobotu do Prahy na Náplavku: ASIA FOOD FEST

18.09.2018

4. ročník Asia Food Festu se uskuteční 22.9. od 10:00. Vyzkoušejte ty nejlepší pokrmy z celé Asie, včetně zemí jako je Gruzie, Libanon, Uzbekistán, Filipíny, Sýrie, Mongolsko.
číst dále »

další aktuality »

Právě se nacházíte: Úvodní strana / Blog

Sůl není nad zlato!  

Sůl není nad zlato! 18.03.2016
Berete naše krabičky? Zdají se vám někdy méně chutné či méně slané? Pravděpodobně je "na vině" sůl. Sůl je sice dobrý sluha, ale bohužel zlý pán. My ve Zdravém stravování chceme vařit zdravě, a zároveň chutně, proto se solí šetříme.

Tvrzení, že bez soli by nebylo možné žít, není přehnané.

Pro lidský organismus představuje sůl hlavní zdroj sodíku a dalších iontů, které jsou pro správnou funkci těla zcela nezbytné. Také je zdrojem jódu, kterého míváme ve stravě nedostatek. 

Na druhou stranu nadměrný příjem soli je zdraví nebezpečný.

Nemocí způsobených nadměrným příjmem soli je dlouhá řada – hypertenze, srdečně cévní onemocnění, astma, rakovina žaludku, otoky, obezita, ledvinové kameny, osteoporóza. Dlouhodobě vyšší spotřeba soli významně přispívá vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Sůl totiž zadržuje vodu v těle a tím se zvyšuje objem tekutin, které musí srdce přečerpat. Následkem toho pak vzniká vyšší krevní tlak v cévách a otoky na dolních končetinách. Přetěžováno je tak srdce a ledviny. 

Možná nebude věřit.

Většina lidí je  zvyklá na slanější chutě a to proto, že sůl je součástí většiny pokrmů.  Používá se na dochucování, při konzervaci a fermentaci potravin či v masném průmyslu. V průmyslově vyráběných potravinách je soli zkrátka moc. Doporučený denní příjem soli je 5 g denně. Jen pro představu, jedna kávová lžička obsahuje zhruba 8 g soli. Dospělý člověk v ČR má obvykle příjem soli 3x vyšší než je doporučený.  Tedy okolo 15 g soli denně. 

Jednou z prvních změn při úpravě jídelníčku dle zásad správné či zdravé výživy je omezení solení a konzumace potravin s vyšší koncentrací soli. Pečlivě proto vybíráme suroviny bez přidaných aditiv a pokrmy při jejich přípravě nepřesolujeme. 

Omezit solení lze, a to velmi jednoduše. Svůj příjem soli si hlídejte! Vyhněte se dosolování jídel přímo na talíři či krabičce. Jde o druh zvyku či určitého typu závislosti, který lze snadno odstranit.

Ilustrační obrázek

Salt by  Charles Thompson   (Flickr,  CC-BY 2.0 )


« zpět na seznam

Dnešní Menu

22. října 2018

snídaně Omeleta s žampiony, pečivo
svačina (dopolední) Bílý jogurt s ovesnými vločkami, fíky, medem a skořicí
oběd Tmavá treska se smetanovým pórkem, kuskus
svačina (odpolední) Avokádová salsa s wasabi, toustíky
večeře Drůbeží nudličky s máslovou dýní, rýže

Celý jídelníček pro tento týden »

Objednejte si online

OBJEDNAT

Ukázka jídel

Zasílání novinek

Chcete být infomováni akcích a novinkách?
Abychom Vám mohli newsletter zasílat, potřebujeme
váš souhlas se zpracováním osobních údajů (zde
pouze e-mailová adresa). Souhlas udělíte vložením
e-mailu a kliknutím na tlačítko.
Všechny detaily i vaše práva zde.

Oblasti rozvozu jídla:

  • Beroun
  • Brno
  • Bruntál
  • Břeclav
  • Čáslav
  • Česká Třebová
  • České Budějovice
  • Domažlice
  • Frýdek Místek
  • Habartov
  • Hodonín
  • Hradec Králové
  • Cheb
  • Chodov
  • Jindřichův Hradec
  • Jihlava
  • Karlovy Vary
  • Karviná
  • Klatovy
  • Kolín
  • Kuřim
  • Kutná Hora
  • Kroměřiž
  • Kyjov
  • Liberec
  • Litomyšl
  • Luhačovice
  • Mariánské Lázně
  • Mladá Boleslav
  • Moravská Třebová
  • Napajedla
  • Náchod
  • Nové Město nad Metují
  • Olomouc
  • Otrokovice
  • Ostrava
  • Ostrov
  • Opava
  • Pardubice
  • Plzeň
  • Polička
  • Praha
  • Prostějov
  • Přerov
  • Rohatec
  • Rožnov pod Radhoštěm
  • Rychnov nad Kněžnou
  • Rýmařov
  • Sokolov
  • Strážnice
  • Svitavy
  • Šumperk
  • Tábor
  • Tachov
  • Třebíč
  • Turnov
  • Uherské Hradiště
  • Uherský Brod
  • Valašské Meziříčí
  • Velká nad Veličkou 
  • Velké Meziříčí
  • Veselí nad Moravou
  • Vsetín
  • Zábřeh
  • Zlín

©2013 Zdravé Stravování • Všechna práva vyhrazena • Všeobecné obchodní podmínkyŘešení sporůOsobní údaje

Vytvořeno studiem Up-net Multimedia